Conclusions de les jornades Passat, Present i Futur de les Escoles Rurals a la Plana de Lleida


Passat, present i futur de les escoles rurals a la Plana de Lleida

El Centre d’Estudis Comarcals del Segrià (CECS) i el Centre d’Estudis de les Garrigues van organitzar els passats 9 i 16 de maig unes jornades de debat sobre les escoles rurals i el seu model d’organització en forma de Zones Escolar Rurals (ZER) a les nostres contrades. Celebrades a Castelldans i Alcanó, tenien com a principal objectiu debatre sobre els diferents aspectes que preocupen a tots els representats de la comunitat educativa al pobles (mestres, família, ajuntaments…)per tal de posar-los sobre la taula i extreure’n propostes de millora. Es va comptar amb la participació de representants de les escoles, els ajuntaments, els Centres de Recursos Pedagògics, les famílies i el Secretariat de l’Escola Rural. Per introduir les dues taules rodones es va comptar amb la participació de Raül Manzano, mestre i membre del Secretariat d’Escola Rural i amb Mar Gotarda, responsable de la comissió d’escola rural de FAPAC.

DSC_0017

En ambdues jornades es va generar un consens sobre els valors que cal potenciar de l’Escola Rural i de la importància que té com a eix vertebrador del nostre territori. Sense escola els pobles moren: es perd l’eina més important generadora de cohesió social que tenen i l’ànima que uneix la societat en l’objectiu més important, l’educació dels infants.  Pel que fa als valors educatius, es van ressaltar aquells que marquen la diferència amb escoles més grans, urbanes, i que són la base d’un model d’èxit amb una potencialitat educativa molt gran i exportable, però que no sempre s’aprofita. Parlem de la proximitat dels mestres amb els alumnes i les seves famílies, de la facilitat d’accés a l’entorn, social i natural. De la diversitat, àmplia, que suposa l’existència de l’escola rural: diversitat i heterogeneïtat en edats, cultures i famílies integrades i participants, totes, per un bé comú. Als pobles, cada persona és un agent educador que col·labora en l’educació dels nens i nenes.

DSC_0133

Per finalitzar els debats es van fer propostes de millora sobre els principals temes que més van preocupar als assistents. En primer lloc, per promoure el manteniment i el retorn poblacional als pobles es proposa la integració de l’educació dels 0 als 3 anys (escoles bressol) en l’organització de l’escola rural i l’allargament del cicle educatiu fins als 14 anys. En segon lloc, es proposa millorar l’estabilitat de la plantilla de mestres de les escoles rurals. No es reivindica la dotació de mestres però si l’elevada variació de la plantilla d’un curs a l’altre. En tercer lloc, es proposa la integració de l’especificitat de ser mestre rural en la formació inicial dels mestres. Actualment, hi ha experiències com les pràctiques en alternança que proposa la Universitat de Lleida, els cursos d’especialització i màsters que existeixen en altres universitats, les quals no integren en la formació bàsica dels mestres l’especificitat de treballar en una escola petita amb alumnes de diferents edats a l’aula.

En el decurs de les jornades no es va entrar a debatre sobre aspectes legislatius però sí que es va fer palès la manca d’adaptació de la legislació catalana envers l’escola rural i la manca de suport administratiu que de vegades pateixen aquesta tipologia d’escoles.

Eduard Trepat

Centre d’Estudis Comarcals del Segrià

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s